Summa sidvisningar

onsdag, oktober 25, 2017

Rapport om hjärta och ögon.

Inte dagligen, ens årligen som jag skriver om min hälsa och allmäntillstånd. Men idag tycker jag att det finns anledning. I Södertälje, denna regniga och grå höstdag, handlade det först om en rutinkontroll hos min kardiolog. EKG, blodtryck och några anadra prover togs, inget ultraljud denna gång. Efter en stunds väntan kom som bästa Aida ut och ropade in mig. Hon gick igenom undersökningsresultaten och sa helt kort: "...allt ser bra, när jag tittar på vårens prover och jämför dem med dagens, så ser det likadant ut..." Kändes skönt efter maj månads hjärtsvikt som hon förklarade att den berodde på en svår inflammation, två månaders hosta hade påverkat hjärtat så mycket att vätska samlats i min kropp = hjärtsvikt. Nu hanterar jag tendenser till vätskeansamlingar i min kropp, på ett rutinerat och lyckosamt sätt, helt på egen hand - det är bara att känna efter, känns det inte bra - ta en vätskedrivande tablett och om några timmar är allt uttömt, bokstavligt. Tråkigt nog har Stockholms läns landsting genom en sk upphandling beslutat att Södertälje Hjärt & Kärlcentrum skall läggas ner den sista mars 2018. Jag skrev på en protestlista. Detta får bara inte ske, alla hjärtpatienter, summa 10.000 i södra storstockholmsområdet inkl angränsande sörmländska kommuner står nu utan hjärtvård inom rimligt avstånd. Nu blir det att kvista till Aleris uppnästa klinik i Bromma eller liknande håla. Nu lämnar vi hjärtat. I regnet tog jag mig ett kvarter till optikern, inte gjort någon syntest sedan 2012. I septemeber 2016 gjordes en gula-fläcken-operation på mitt högra öga, vilket idag ger mig ca 70% syn på det ögat, kompenseras av 100% syn på vänsterögat, men synen är försämrad, att läsa 5 punkters text har inte varit lätt, men med nya glas kommer jag att kunna göra det. Beställde bågar och progressiva glas, som tonas när det är sol. Kanon-nöjd. Det blev en lyckad dag i regnet. I mitt sinne skiner solen för fullt.

Inga kommentarer: