Summa sidvisningar

fredag, juni 09, 2017

What do you think May happen now?

Theresa May satsade allt på ett kort, ett överraskande val. Hon gick inte i mål som hon väntat med en förstärkt egen-majoritet i det brittiska parlamentet. Tvärtom - hon förlorade sin absoluta majoritet och sitter nu i vad de kallar "a hung goverment", en ovisst hängande regering. Om tio dagar fortsätter Brexit-överläggningarna med EU, med en situation då hon inte längre kan diktera och styra, utan kompromisser, då lutar hennes hårda linje "a hard Brexit" att bli "a softer Brexit". Theresa May är otvivelaktigt i behov av ett stödparti, hon stod utanför 10 Downing St för en stund sedan och sa rakt och frankt "jag har haft ett möte med drottningen och jag kommer nu att formera en ny regering". Hon fantiserade. Jag som lekman frågar - med vilka? Nordirländska DUP? Jo, men de har bara sagt att de är redo att förhandla med Theresa May, inget annat löfte. Liberaldemokraterna förlorade stort och är vingklippta. Men låt mig bara för några rader stanna vid nordirländska Democratic Union Party DUP, de är ett konservativt parti, som jag inte tror Sinn Fein vill se i en regering och i knät på Mrs May. De två olika sidorna i den nordirländska konflikten har en gång, förhoppningsvis för alla, förhandlat fram ett fredsavtal. Det kan braka samman och oroligheter kan bryta ut om DUP blir "en del" av ett styrande England, nu är Nordirland en del av Storbritannien. Jag är som sagt en åskådare från distans. Men funderar. Kan Mrs May överhuvudtaget formera en regering? Vilka skall hon styra tillsammans med? Vad händer om hon inte kan? Skotska separatisterna SNP? Nej. De röstade för att stanna i EU, så gjorde även Nordirland. Kan det bli så att Brexit inte över huvudtaget blir av? Ja! Parlamentet i London är inte enat om ett utträde. Långt därifrån. Vi får vänta och se. Jag är glad att inte vara född 1958 och heter Theresa May.

1 kommentar:

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)