Summa sidvisningar

måndag, juni 05, 2017

Hjärtsvikt och veckosummering.

Hej, idag tänker jag bli både allvarlig och komma med några glada rader också. Ska vi ta det trista först? Jo, i två månader har jag haft svår torrhosta, varit hes, ofta så illa hes att jag tvingats vara tyst i timmar - något som för mig är nästan omöjligt. Jag har ibland fått kommunicera med Mia via skrivna lappar. Lägg nu till en näst intill förlamande trötthet. Vid ett besök på vår vårdcentral beslutade läkaren sig för att ta en mängd blodprover i fem olika rör. Senare på eftermiddagen återvände vi för att få en första rapport. Hjärtsvikt! Därför jag var så trött och orkeslös. Koppling till hostan? Kan så vara? Hjärtsvikt betyder egentligen att pumpen inte forslar runt tillräckligt med blod för att syresätta mig med kraft och ork. En lungröntgen på onsdag är inbokad, samma dag som jag får svar på resten av de prover som tagits. Nu vet ni. Medicinering pågår, resultatet är svajigt, idag lite piggare, igår som en disktrasa. Vätskedrivande tabletter gör toalettbesöken ovanligt frekventa. I övrigt har veckan som gick varit fylld med funderingar, boken som kom, boksläpp, konstföreningen som besökte oss på Pingstafton med 36 glada besökare, mest 60 plus, en ålderskategori som underlättade förståelsen för vad Mia och jag sysslar med. Son nämnts i tidigare inlägg här så släpps Gnällspiken fredagen den 1 september på ett ställe i Gnesta, återkommer om tid och plats. Vill du innan dess införskaffa ett exemplar av boken så hör av dig till olle(at)omart.se Solen skiner, herre jösses vilken överraskning att den återvänt, solen alltså. Välkommen. Jag hör av mig igen, med, förhoppningsvis, aningen mindre av sjukdomsrapportering.

Inga kommentarer: