Summa sidvisningar

onsdag, maj 07, 2014

Att skända en flagga.


Detta sker också i Sverige.
Under den uppmärksammade 1 majdemonstrationen i Jönköping där nazi-influerade Svenskarnas parti fick tillstånd att demonstrera såg jag på ett snabbt tv-klipp och här på bild, något jag aldrig trodde jag skulle få se i Sverige - skändandet av en flagga.
Efter ayatollornas maktövertagande i Iran, trampade mer eller mindre utkommenderade iranier på utlagda amerikanska flaggor, i Pakistan bränns flaggor, likaså i Somalia, Afghanistan och många andra länder.

Man kan visa avsky för en nation, en ideologi, en ledare, en uppfattning, ett ställningstagande, en religiös eller annan kontroverisiell fråga på många sätt.
Helst som vi ser det här, genom ord på plakat, slagord eller anförande vid möten.
Men att skända ett land genom att bränna, trampa på eller på annat sätt förstöra dess nationella symbol - flaggan - har jag aldrig lyckats förskona mig med.
Man har en mun att prata med, en hjärna stor eller liten att formulera sina ord med, gör då det.

Detta gäller svenska nazister, pakistanier eller vad de nu benämns eller kommer ifrån.

EU:s flagga är Europas flagga och betyder lika mycket för fred, sammanhållning och fri rörlighet i vår världsdel som den svenska flaggan betyder för motsvarande rättigheter inom vårt eget land.
Punkt slut.

För övrigt tänker jag rösta i Europaparlamentsvalet den 25 maj, det är min demokratiska rättighet att försöka påverka, de som river sina röstsedlar mot bättre vetande, kom inte och klaga på beslut som ni inte gillar, ni sitter på läktaren.



Inga kommentarer: