Summa sidvisningar

fredag, mars 28, 2014

Teckningar och ingen världspolitik.



Tänk va´skönt det kan vara att ha ett eget bildarkiv (iPhoto) att gå till och ur det plocka bilder som får en att glömma verklighetens allvar (och för delen även glädjeämnen) som hela tiden surrar runt oss.

Jens Stoltenberg har utsetts till Nato-chef, vilket jag gjorde en cartoon kring igår (se inlägget under detta), en positiv nyhet, jag har alltid gillat Jens S.
I Kabul pågår en hotellockupation med flera döda, utförd av talibaner som är rädda för den fria tanken, det fria ordet och rätten att rösta. Stackars satar.
Vladimir Putin rustar och visar en liten mans muskler längs Ukrainas östliga gränser, ett land som står på kanten till total politiskt kollaps och bankrutt-läge.
I Sydsudan svälter flyktingar när nödhjälpsbilar med förnödenheter fastnar i oändligt långa vägspärrar.
I Syrien hamrar raketbestyckade helikoptrar civla bostadskvarter för andra året, snart ine på det tredje.
I Phnom Pehn förgriper sig västerländska män i min ålder just nu på allt för unga flickor och pojkar.
Jag kan hålla på i oändlighet, verkligheten är den den är och kan inte av mig ensam förändras.
Därför kan det vara skönt att, i bild, få visa något annat än ruiner och chockade barn.

Dessa två verk, knappast värda en permanent hängning på Louvren, men ändå, jag är nöjd över slutresultatet och visar upp dem här.
Kinesiskt tusch, krita, kol, kaffe, blyerts och lite vit akrylfärg. Teckning? Ja om ni vill - blandteknik.

Lev väl och trevlig helg på er alla.

Inga kommentarer: