Summa sidvisningar

söndag, april 28, 2013

Robert Mugabe, långlivad och långsträckt i Windhoek.


Genom i stort hela Windhoek, huvudstaden i Namibia, sträcker sig huvudgatan Independence Avenue, kantad med butiker, banker, kontor, ambassader, regeringskanslier, restauranger och allt annat som hör en huvudstads huvudgata till.


Parallellt sträcker sig Robert Mugabe Avenue, med vissa regeringsförvaltningar, landmärket Christus Church (Tyska kyrkan) och bostadsbyggnader, kontor, affärer, verkstäder och allt annat som hur en stor gata till.

Denna Robert Mugabe Avenue är 10 kilometer lång! 
Börjar i öster vid Conception Street, vilket har fler betydelser men bl a Befruktning, undrar om de menade Befruktningsgatan?
10 kilometer väster ut löper denna aveny ihop med Independence.
10 kilometer är långt i en stad på runt 300 000 innevånare.

Hör här, vilka gator som korsar denne zimbabwiske despots aveny:

Nelson Mandela Avenue
Luther street
Fidel Castro street
Sam Nujoma Drive (Namibias förste president 1990 - 2005)
Laurent Desire Kabila street (Dem rep Kongos president 1997, mördad 2001)
Jason Hamutenja Ndadi street (Grundare av Namibias befrielsefront SWAPO)
Sean McBride street (Irländsk regeringsledamot, stabschef för IRA på Nordirland)

När man hör dessa namn, kan man förstå att Robert Mugabes namn finns med, han symboliserar befrielsen av Syd-Rhodesia 1980, som då blev nuvarande Zimbabwe. 
När det blev Namibias tur att få sin suveränitet 1990, var Mugabe fortfarande rumsren sett ur ett antikolonialistiskt perspektiv och naturlig att förära ett gatunamn.
Sedan smutsas hans gloria i allt snabbare takt, för att idag inte existera alls.
Det räcker med att titta på bilden här under, som är Mugabes matsal, för att förstå att han inte längre är den förebild han en gång var.
Zimbabwe, förr Afrikas kornbod, är idag i misär, lantbruket är slaget i spillror, infrastrukturen likaså, den politiska ofriheten är total, folk fängslas och sitter utan advokater eller rättegångar tills de i princip är ihjälslagna eller har svultit ihjäl. Korruption, svarthandel och en superinflation som slog den inhemska valutan i krasch är andra delar av ett land i totalt förfall.
Robert Mugabes land.

                            

Trots detta heter en av de största gatorna i det demokratiska Nambias huvudstad - Robert Mugabe Avenue. För mig är det absurt, ett land, en stad som döpt om så många gator till frihetskämpars namn, att de då inte kan byta en gång till, om ett namn, som Mugabes, fläckar ner själva bilden av en annars mycket vänlig och fin liten stad?

2 kommentarer:

Unknown sa...

God dag till alla i denna webbplats skulle vittna om hur jag blev räddningen av Mr, Sergey Shikunov När jag var rip off.
Jag är fru, Blanca Payne vid namn. Jag bor i sverige, jag vill använda detta medium för att varna alla lånesökande att vara mycket försiktig eftersom det finns bedrägerier allt månader sedan var jag ekonomiskt ansträngda, och på grund av min desperation jag var lurad av flera online långivare. Jag hade nästan förlorat hoppet, tills en vän till mig hänvisade mig till en mycket pålitlig långivare som heter Mr, Sergey Shikunov som låna mig ett lån på $ 100,000 i 8timmar utan någon stress.
Om du behöver någon form av lån bara att kontakta honom maila via: (sergeyshikunov@yahoo.com) det är därför jag använder detta medium för att varna alla lånesökande på grund av fan jag passerade i händerna på dessa bedrägliga långivare. och hur jag var räddningen av herr, SERGEY SHIKUNOV.

Och jag vet inte ens min fiende att passera genom ett sådant helvete som jag gått i händerna på dessa bedrägliga online långivare, vill jag också att du hjälper mig vidarebefordra denna information till andra som är i behov av ett lån när du har fått ditt lån Mrs Blanca Payne, jag ber att Gud ska ge honom. livslängd Gud välsigne honom för alltid för det goda han har gjort i mitt liv.
Fru, Blanca Payne

Roselyn Sova sa...

Behöver du en snabb lån?
Behöver du ett personligt lån?
Behöver du ett företag lån?
Jag kan hjälpa dig att få ett lån.
Från € 5000 till € 100 000 000
E-post: ( kreditunion1@gmail.com )

Nedan är låneansökningsformuläret . Lämna följande uppgifter till oss.
(1) Dina fullständiga namn:
(2) Din Nuvarande bostadsadress :
(3) Ditt land:
(4) Din Stad:
(5) ditt mobilnummer :
(6) Din Ålder:
(7) Man eller kvinna:
(8.) Civilstånd:
(9) Din Yrke:
(10) din månatliga inkomst:
(11) belopp som krävs som lån:
(13) Syftet med lån:
(14) Lånetid / Längd:

Så snart vi får detta detaljer kommer vi att påbörja behandlingen av ditt lån på en gång.
E-post: kreditunion1@gmail.com