Summa sidvisningar

tisdag, oktober 23, 2012

Tranan som inte kan flytta söderut.



Mitt över den lilla viken från vårt köksfönster sett, går en ensam akterseglad trana, med en hängande och skadad vänster-vinge. Förmodligen har hon flugit in i en ledning och skadat den så pass illa att hon inte kunde hänga med de stora flockarna när de drog söderut för två - tre veckor sedan.
Detta bådar inte gott för denna trana, kylan kryper sakta på och visserligen finns det mat kvar på åkrarna, men även på den fronten blir det bekymmer framöver.
En räv är slug och ser om hon inte kan komma undan och då är det klippt. Havsörnen cirklar över sjön dagligen, men den kan nog inte avgöra denna stackars tranas utsatta läge?
Naturen har sin gång säger vi och känner för henne, tranan som troligen inte får tillbringa vintern i Andalusien. Tyvärr, tyvärr.
I dagarna har hon haft sällskap av en flock sångsvanar på åkern, alla mindre bekymrade för framtiden.

21 kommentarer:

nettansnys sa...

Stackare, det ser inte bra ut. Jag har en trana kvar här också men hon kan lyfta och flyga några meter iallafall men inge längre sträcka. Tycker så synd om henne så jag har lagt ut korn och kokt potatis nu i 2 veckors tid så vi får se hur länge hon orkar. Enligt vissa källor så är kylan vintertid inget problem för tranor utan det är tillgången på mat när snön lägger sig som blir det stora problemet så jag tänker fortsätta lägga ut mat så länge det går. Hoppas din trana klarar sig även om det ser mörkt ut.

Olle Qvennerstedt sa...

Jag har nu varit i kontakt med Thomas Møller chefsveterinär på Kolmården som rekommenderade mig att kontakta KFV (Katastrofhjälpen För Vilt).
Det har jag gjort och bollats runt i fem dagar nu, har igår kontaktat deras "räddare" som finns i Skå. Men inget svar. Tiden går och risken för tranan blir bara större, bonden har nu plöjt alla de åkrar som hon gick och betade på, nu har jag inte sett henne på några dagar. Hon kan flyga precis som den du ser och matar. Vi måste runt en vik med mat, men det blir nog enda sättet att hålla henne vid liv, skall prata med bonden om det finns något spannmål man sopa ihop och lägga ut.
Hur som haver, hoppas vi klarar våra tranor.
Tycker du skall försöka med KFV också, även om jag är besviken på dem. De är "auktoriserade" enligt Thomas Møller.
Hör gärna av dig igen på denna länk.

nettansnys sa...

Hej
Jag har varit i kontakt med viltjouren i Gästrikland och de sa att dom bara tar emot rovfåglar men jag sökte runt lite på internet och hittade en som jobbat på viltjouren i Sunne och har rehabiliterat flera tranor, han är villig att ta hand om den under snöperioden men då gäller det att jag kan fånga in den vilket jag tror kan bli en omöjlighet och än så länge så är det mildväder och jag lägger ut mat varannan dag på åkern där hon håller till. När det skymmer går hon in i en vassrugge tills det dagas igen. Rävar kan visst vara en fara för dem så vi får se hur det går med stackaren. Undrar vart "din"trana tagit vägen..skriv gärna om du ser den igen. På återseende

Olle Qvennerstedt sa...

Hej,
Jag har inte lyckats spåra "min" trana, hon har vandrat någon stans efter att bonden plöjt upp åkrarna, men åt vilket håll vet jag inte, skall försöka hitta henne.
Tranan här är i stort sett omöjlig att fånga in eftersom hon i likhet med "din" är kapabel att flyga en kortare sträcka. Att jaga henne blir ett stressmoment som kan skada mer än lindra - på kort sikt.
Att vara utan mat är naturligtvis värre.
Jag har ännu inte fått något svar från KFV, vilket gör mig oerhört besviken.
Skriver och meddelar detta till Thomas Møller på Kolmården.
Förstår att du bor i Gästrikland?
Kanske jag skulle kolla med viltjouren i Sörmland?
Vi hörs!

nettansnys sa...

Hej igen
Om jag förstått rätt så bor du i Skåne eller? Där har ni väl relativt milda vintrar med lite snö till skillnad mot oss här i Gävleborg. Ser på prognosen att det ska komma snö och kyla i början på december så nu blir man ju orolig för hur det ska gå. Såg en artiken om en infångad skada unge på denna länk som du kan läsa om du vill http://helahalsingland.se/hudiksvall/delsbo/1.5263212-de-raddar-vilsen-tranunge?m=print

Han jag har kontakt med heter Peter Jacobi och bor i Sunne, han har rehabiliterat många tranor. Ringer man ex, länsstyrelsen så bryr de sig inte utan säger att naturen har sin gång så man ska tydligen låta den dö och sån är inte jag. Värst är väl om det kommer snö och räven jagar den men kan den lyfta lite så kan den klara sig bättre. Enligt en som arbetar med tranor vid Hornborgarsjön så har dom haft tranor där som blivit kvar och med -22 grader i februari så har dom klarat sig hyfstat bra och detta pga att snälla människor lägger ut mat åt dem. Jag fortsätter att mata tills hon försvunnit, något mera kan jag inte göra. Jag lägger ut kokt potatis i bitar, tärnad kokt kålrot,tärnade äppelbitar och havre och korn. Kommer framöver att berätta hur det går för den och kikar in här ibland för att se om du hittat på "din" trana. Mvh Jeanette

Olle Qvennerstedt sa...

Hej Jeanette,
Nej jag bor i Sörmland, har precis gjort ett inlägg på Sveriges Ornitologiska Förenings Forum.
Får se vad det ger, tyvärr har jag inte sett henne på några dagar, som som jag sagt dig, det är numera plöjt där hon gick tidigare och hon kan ha gått i två riktningar där det är lite knepig terräng.
Jag skall i morgon resa till Skåne (faktiskt) hem söndag, får se måndag om jag kan spåra henne.
Vet inte kön på henne, men jag kallar fågeln för henne.
Skall läsa din länk om en stund.
Förstår att det handlar om föda och inte kyla.
Bra att du sköter om din trana på ett fantastiskt sätt, önskar jag kunde göra det samma.
Hälsningar
Olle


http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/forum/visaskriv-inlagg/?item=frm_frm-s1%2F4570&l=2687&s=2687

Olle Qvennerstedt sa...

Jeanette,

Jo, du som bor i Gävleborg, varför tar inte du kontakt med närbelägna Järvsö Zoo, de räddade ju tranungen, så kan de säkert klara av din också??
Olle

nettansnys sa...

Hejsan
Nu har jag kontaktat Järvzoo och dom får inget göra utan Länsstyrelsens tillåtelse så då ringde jag dit och det var som att gå rakt in i en vägg. Mannen var direkt otrevlig och sa att man kan inte rädda alla djur och att naturen har sin gång, han mennade att den får frysa ihjäl. Jag sa att den inte kan flyga och troligtvis har en skada men han verkade väldigt "stängd" för det jag sade. Eftersom min tranas vinge inte hänger så gör man inget menade han, verkar som om man bara får hjälpa dem om de har en synlig skada för då kan de rehabiliteras och släppas ut igen eller avlivas av kunnig personal. Jag sa att den har ju en skada som gör att den inte kan flyga för annars hade den ju flyttat när resten av tranfamiljen flyttade men han sa bara-Jag får återkomma till dig så tog han mitt nummer men vad han ska återkkomma om det sa han inte. Jag har varit helt uppretad av denna mans svar och okänslighet och tyvär så tror jag inte han tänker ringa upp mig så nu vet jag inte vad jag ska göra..
MVh Jeanette

nettansnys sa...

Hejsan
Har du sett till franan i dina hemtrakter eller är den borta?
Mvh Jeanette

Olle Qvennerstedt sa...

Hej Jeanette
Reste bort torsdag-måndagfm. Igår inte hunnit söka efter henne. Idag ösregn, skall se om det kan bli en tur igen i em, sökte innan jag for i torsdagfm utan resultat.
Till råga på allt så har de nu börjat avverka energiskogen som ligger intill de åkrar som nu plöjts upp.
Förutom att hon störts/störs så har hon säkert flyttat åt något håll, men var?
Verkar som det skall bli lite kallare och risken för snö finns, inte bra.
Alla mejlkontakter har misslyckats, men via Sv Ornitologiska föreningen har jag nu en adress som jag skall vända mig till idag.
Vi får hoppas Jeanette.
Hur går det för din fågel, fortfarande kvar förstår jag, du kan ju mata den.
Hälsningar
Olle

nettansnys sa...

Hejsan
Det går inget vidare alls för mig, fick ja från länsstyrelsen och Järvzoo skulle hämta den men först måste man ha markägarens tillåtelse sade han på Ls så då åkte jag till markägaren som ringde han på Ls men han hade semester i 2 dagar så bonden kunde inte nå honom och sen när jag försökte nå Ls för att meddela att bonden sökt honom i flera dagar för att lämna tillståndet då fick jag till svar att det inte var aktuellt med Järvzoo längre, dom hade inte tid att hämta den eller plats och Furuvik i Gävle kunde väl ordna plats för den men ville inte åka och hämta den så den får stå kvar där den står sa han på Ls nu. Jag blir helt förtvivlad, nu har snön vräkt ner i 2 dagar och mer ska komma, sön-tisdag väntas natt temperaturer på runt -20 grader här. I lördags skrämde jag bort 2 kungsörnar/havsörnar (vet ej vilket) som satt och vakade på henne i en varsin trädtopp och sen gjorde ett anfall, tranan skrek och så gjorde jag så dom flög iväg men det är bara en tidsfråga innan hon blir tagen. Jag har börjat lagt maten nere i vassen istället, man kan ju följa hennes avtryck i snön nu så jag ser vart hon har gått och lägger mat där så slipper hon stå synlig mitt på åkern som ett lätt villebråd. Idag bestämde jag mig för att jag ska gå till våran lokal tidning imorgon och berätta hur illa det här är skött av myndigheterna så får vi se om det finns någon respons från något håll eller någon ynka hjälp att få. Det börjar blir jobbigt nu, pulsa i snö över åkern varannan dag för att mata. Återkommer framöver med hur det gått.

Olle Qvennerstedt sa...

Hej Jeanette,
Vad tapper du är och lycklig på sätt och vis som kan spåra henne.
Jag har inte lyckats, trots att vi har några cm nysnö.
Vet inte var jag skall söka, hon har nämligen haft två riktningar hon har kunnat välja.
Eftersom jag inte är helt på topp, har jag inte riktig ork för långa sökpromenader.
Jag har inte fått någon kontakt med Tranexperterna jag mejlade till, de har liksom alla andra har struntat i att svara. Det som nu återstår, om det inte redan är för sent, är att kontakta tidningen. Vilket sannolikt kommer att resultera i att några jägare tar saken i egna händer och ger sig ut??
Synd att Järvzoo också svek.
Ja vad gör vi, att invänta snö och kyla känns inte bra.
Nu står mitt hopp till tidningen, problemet för mig är att jag inte kan hitta "min" trana, hon kan redan vara död.
Lycka till med ditt Jeanette.
Skriv igen.
Olle

nettansnys sa...

Hejsan Olle

Vill tala om att efter att jag kontaktat min lokaltidning så fick jag idag hjälp av 2 killar från ornitologerna i Gävle! Hela dramat började i morse, vi har haft snöstorm här i 2 dagar och jag igår inte såg henne och maten var orörd och översnöad så imorse tänkte jag gå ner och se efter tecken på liv och förmodade att hon dött. Maten var orörd och inte ett spår av henne. Jag kämpade mig ner mot vassen för att se om det fanns några spår i den 50 cm djupa snön men inte. Jag skulle då gå upp mot bilen igen och antog att nu har hon strukit med i detta väder men då hör jag något bakom mig och tittar dit då ser jag henne fast i snön, med vingarna liggandes uppepå snön.
Jag försökte kämpa mig fram men fastnade i sankmark och trodde allvarligt att jag skulle dö där ute så jag ringde min sambo som fick ta sig dit och ut och hjälpa mig iland. Väl hemma så ringde jag runt till olika ställen överallt och fick fatt på 2 killar från ornotologiska föreningen i Gävle som tillsammans med min sambo gick ner dit i mörkret och tog henne så nu vilar hon ut och ska föras till en viltrehabiliterare imorgon. Jag är så ofattbart glad och äntligen kan jag få ro ifrån det här dilemmat. Killarna sa att hon var vid gott hull tack vare min matning men att hon klarat max 1 dygn till pga snömängden och kylan. Jag är helt slut efter att jag fastnade där nere i morse och såååå tacksam att jag till sist fick hjälp

Olle Qvennerstedt sa...

Hej Jeanette
Vilken hjältinna du är, en historia om en skadad trana som berör.
Du räddade henne, ett liv. Du gav dig aldrig. Hoppas att hon nu kan repa sig, de brukar inte "gilla" fångenskap har jag förstått, men eftersom du matat henne har hon en viss vana att acceptera det sättet att få föda.
Ornitologerna och din sambo gjorde också en insats i den djupa snön.
Tranan här är försvunnen, har precis kommit efter en nästan två timmars söktur i 5-7 cm snö.
Inga transpår tyvärr, har spanat av de åkrar jag kan tänka mig att hon skulle vara.
Det är som sagt nu 12 dagar sedan jag såg henne senast.
Igår var det en artikel i vår lokaltidning, med rubriken "Någon som sett tanan?" och en bild och bakgrunden till att vi söker henne.
Ingen, inte en människa har ringt mig, redaktionen har stängt idag på söndagen och jag vet inte vad som kommit in den vägen?
Troligen är hon död.
Återkommer.

Olle Qvennerstedt sa...

Hej igen Jeanette,

Jag har kontakt med Sigvard Lundgren på Svenska Tranarbetsgruppen om "min" trana och nämnde och kopierade ditt positiva räddningsinägg från igår om "din" trana.
Nu vill Sigvard ha kontakt med dig, vill du så skriv en rad och ge honom din mejladress.
sigvard.lundgren@telia.com
Han intresserad av att följa upp vad som händer med din trana.
Hälsningar
Olle

Olle Qvennerstedt sa...

Hej Jaenette,

Hur går det med din trana?
Hoppas den klarar fångenskapen.

Här har det säkert gått illa, tyvärr, tappade alla spår efter henne för en månad sedan.

Trist.
God Jul önskar

Olle

nettansnys sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
nettansnys sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
nettansnys sa...

Hej Olle
Dessvärre så visade det sig denna trana inte vara en ungfågel utan en äldre och han som skulle ta hand om den/rehabilitera den kunde inte ens närma sig den utan att den greps av total panik. Fågeln åt inte och drack inte och det fanns ytterligare en vild skadad trana på deras marker så beslutet togs efter 2 veckor att låta tranan gå och ev, hitta den andra tranan då dom kan försöka överleva tillsammans. Jag vet inte hur läget ser ut nu men så fort jag hört av honom så kan jag meddela dig. Gott nytt år på dig så länge! Mvh Jeanette

Olle Qvennerstedt sa...

Hej Jaenette,

Jaha, det låter inte så troligt att detta tranpar skulle klara livhanken.
Du låter lite uppgiven och det förstår jag, efter din kamp för tranan, du kan inte ha gjort mer, den trösten är den enda du kan ha.
Resten är utanför dina möjligheter.

Som du förstår så är alla spår efter "min" trana sedan lång tid borta.

Önskar dig ett Gott Nytt År.

Hälsningar
Olle

nettansnys sa...

Hej igen.
Nu våras det och jag kommer med lite nyheter angående tranan, "min trana" höll sig vid en sjö som hade lite öppet vatten tillsammans med en flock änder hela vintern och åt av korn som snälla bönder lade ut. Detta bara någon kilometer från där hon släpptes och åt det hållet hon gick så med högsta sannolikhet så är det hon. Detta bevisar att en trana kan överleva en vinter med 30 cm snö och sträng kyla. Nu återstår att se om hanen kommer hit bredvid mitt hus och trumpetar efter henne..han brukar anlända 24 mars varje år och locka dag och natt tills hon anländer. Lite vemodigt känns det att dom inte kommer att återse varandra igen men jag hoppas att hon funnit sig bra där hon är nu. Ha en trevlig vår!