Summa sidvisningar

måndag, september 17, 2012

Jag har skakat hand med en australisk tarantella.


Den australiska tarantellaspindeln blir ganska biffig i storlek, men inte så "bitig" i övrigt.

15-16 centimeters benspann imponerar, kroppens längd ca 6 cm.
Den här arten är för människan ganska ofarlig, spindeln är inte aggresiv, men ställd "mot väggen" , klämd eller hotad kan den bita, resultaten blir kännbara - men inte livshotande.
Illamående är vanligt och brukar vara upp till åtta timmar, ofta blir man väldigt dålig. Och själva betet är pinsamt, då deras tänder är långa, som vissa ormars t o m.
Så de som har dem som husdjur varnas lite här och var för att inte gulla, klappa och pussa dem för mycket.
Själv föredrar jag katt med sylvassa tänder och klor, de har sina pålitliga och fina sidor, vilket jag tvivlar på att tarantellan har?
Tarantellan bor i hålor i marken, täckta eller snarare skyddade av en nät med en ut- och ingång.
De kan ta små fåglar, men annars är det mest insekter, små grodor, ödlor och småkryp som står på menyn.

Och, den kan låta, nästan "skälla och vissla", när hotad, detta för att skrämma eventuella fiender.
Detta fenomen är inte ovanligt bland spindeldjuren, men det är inte ofta vi får höra det.

I Australien finns de i NT, QLD, NSW, SA, WA och i nordvästra VIC.
Just i nordvästra Victoria (i Red Cliffs nära Mildura) hade jag, av misstag, genom att röra vid några blad på en buske, en vinranka för att vara noga, råkat få en riktigt fet australisk tarantella på ovansidan av vänsterhanden, den satt där lika förvånad som jag.
Några kvicka skakningar och ett snabbt ryck med handen och den föll av.

Men jag har skakat hand med en australisk tarantella, hur många har det?

1 kommentar:

Helen Greens sa...

Hej, här är en person jag vet att du faktiskt kan ha en privat session och få din civilstånd löst inom ett ögonblick, den personen är den ständigt medkännande doktorn Egwali, en trollformell som har använt sin magiska trollformel för att hjälpa till att förändra livet för så många jag känner idag. Du bara heter det, är det en kärleksformulering, yrkesverksamhet, sjukdomar av olika slag, vad som än är fallet, han har rätt i tid för att ta hand om dig och ge dig sinnesro precis som han gjorde för mitt. Du kan kontakta honom via WhatsApp / Viber + 2348122948392
Mail: dregwalispellbinder@gmail.com Ha en privat session med honom och var glad. Lycka till!!