Summa sidvisningar

torsdag, december 22, 2011

Ojmjakon - i kallaste laget

Det lilla samhället Ojmjakon i Sibirien anses jämte grannorten Verchojansk vara de två kallaste platserna på Norra halvklotet.
Dygnsmedeltemperaturen i januari pendlar runt -50 C.
Anledningen till att man under långa perioder har extremt låga temperaturer beror på att Ojmjakon och Verchojansk ligger i en dalgång mellan två bergskedjor, därmed blir den kalla luften liggande kvar och påverkas sällan av väderomslag.
1926, närmare bestämt den 26 januari slogs ett icke så behagligt rekord i Ojmjakon, då uppmättes den hittills lägsta på norra halvklotet -71,2 C.

En sommardag händer det att tempen stiger till över 30+, en extrem skillnad på närmare 100 grader Celsius. Skapligt.

Men ingen av dessa orter lockar mig, inte en chans att röra sig utomhus under några månader avgör definitivt, men ändå, 800 tappra bor i Ojmjakon och cirkus 1300 uthärdar i Verchojansk.

Tappra människor, värda ett köldtillägg på lön och pension.

5 kommentarer:

Äla sa...

Definitivt inte en plats för mig. Säkert vackert och fantastiskt när det är så kallt att allt knarrar och låter....men jag föredrar Australien.

Olle Qvennerstedt sa...

Idag den 19 februari 2013 har DN en artikel om jordens kallaste plats - Ojmjakon och i en videosnutt säger en talesperson där att de 1933 uppmätte -67,7C, vilket skall vara rekordet.
Man slåss om lägstasiffror med Verchojansk, spelar det någon roll om det är 67,7 eller 67,8 minus?
Knappast, det är avskräckande när det är minus 20 tycker jag.

Bertil sa...

Ojmjakon liksom Verchojansk är mycket kalla platser; de kallaste platserna på norra halvklotet, den s.k. norra köldpolen. Det är dock långtifrån världens kallaste platser. Vid sydpolen kan temperaturen sjunka till under 80 minusgrader med den absoluta rekordnoteringen -94,7° (uppmätt 2013 med satellit), vilket också är den lägsta temperatur som uppmätts vid jordytan. Årsmedeltemperaturen ligger på -56°. Svinkallt m.a.o.

Olle Qvennerstedt sa...

Bertil.
Du har helt rätt, jag har observerat det och jag skrev på min blogg den 13 december 2013 om just Sydpolen.
Scrolla ner dit så kan du läsa vad jag skrev.
Olle

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)