Summa sidvisningar

lördag, maj 01, 2010

600 och 1 maj

Ett litet jubileum idag, detta är det sexhundrade inlägget som publiceras under Diversehandelns rubrik.
Det hela startade i slutet av maj 2008. Så nästan ett om dagen, nästan.

Sitter fortfarande med lånad dator - inga bilder, men de kommer, när det hela fungerar som det skall igen.

1 maj -arbetarrörelsens dag, dagen då de braskande apellerna skall mana till kamp mot orättvisor och snedfördelningar av alla de slag.
Så är det valår - LO har säkert skäl att slå ner lite extra på regeringen för att få sina medlemmar att masa sig till valurnorna i september och kanske framför allt att få dem att lägga rösterna på "rätt block". Och kanske för att undvika SD.
Mitt eget engagemang har sedan Vietnamkrigets dagar svalnat, åtminstone vad gäller demonstrerandet. Men då var jag dess då aktivare, med de de stora tågen vänster om socialdemokraternas som en större magnet.
Den stora och egentligen enda frågan för min del då var att få ut USA ur Vietnam.
Något liknande finns inte idag - nej inte ens Irak eller Afghanistan, där FN har ett mandat och demokratin står på spel.
Bristen på engagemang är inte så allvarligt som det låter.
Med mognad och ökad insikt om samhällets komplexitet, har jag funnit att det egentligen inte finns några enkla lösningar på problem som berör de flesta av oss i Sverige.
Därför är det inte i min mening, någon mening med att gå ut och demonstrera för något, eller mot något, som jag vet att även andra politiska partier kämpar för eller är emot.
Jag kan helt enkelt inte ställa in mig i något partis fålla längre, politiken är för bred och djup för att finna alla svar hos en, då flera partier oftast har de bättre svaren på sådant som rör oss människor.
Men ingen skugga över er under fanorna idag - upp till kamp bara.

1 kommentar:

Äla sa...

Konstigt hur det politiska engagemanget har förändrats. Själv har jag växt upp med en far som var politiskt aktiv i centerpartiet. Tack vare hans engagemang blev jag helt ointresserad av att delta i det politiska livet. Däremot kan jag stånga mig blodig för sakfrågor och använ
da mig av lobbyverksamhet för att få igenom saker. Konstigt hur det kan bli. När tåget passerade Gnesta i torsdags vinkade jag till dig och Mia. Jag försökte räkna ut vart ni bodde. Fina trakter.//Äla i Portila