Summa sidvisningar

onsdag, februari 17, 2010

Illustrationssvammel.

Illustratörcentrum ville att jag skulle uppdatera min sida hos dem, jag letade i mina gömmor och tio nya teckningar lades upp för eventuellt intresserade illustrationsbeställare.
Vill gärna ha ett ben eller några tår kvar i den branschen, den är spännande och kreativt utmanande, ett utmärkt komplement till den fria konsten.
Moder Svea släpar och sliter för att de ständigt glupska ATP-fonderna på något sätt skall fyllas på. Denna bild är cirka 5 år gammal.

Den här bilden ville man ha för att visa att det finns åldersdiskriminering i högre åldrar också, får man fria händer, blir det ofta överdrivet men likväl tydligt och träffande, vill inte använda begreppet "mitt-i-prick", men det är ofta den rätta benämningen.

Den tecknade illustrationen är ofta tydligare och mer direkt, i sin uppgift att förklara något komplicerat, luddigt eller stelbent, än vad fotografiet är.
I fotografiet hur konstnärligt det än är, berättas det med detaljer, interiörer, ansikten, händelser direkt ur verkligheten, vilket kan få folk att känna en ovilja att närma sig ämnet det handlar om. Man känner sig "träffad" helt enkelt, eller hotad eller berörd.
Den tecknade bilden är inte lika personlig i sitt närmande, men når oftast ändå sitt mål genom att gå runt dina spärrar och hinder.
Vilket jädrans bludder.......

Illustrationer: Olle Q ©

Inga kommentarer: